Foto: Skjermdump

Blogge i rødt, hvitt og blått

Frekt spørsmål: Hvorfor er norske musikkblogger så dårlige?

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Under Øyafestivalen arrangerte musikkmagasinet ENO en debatt om musikkjournalistikk. Som mange andre debatter om temaet kunne den til tider ligne litt på den gamle vitsen om restauranten hvor maten er dårlig og porsjonene altfor små. Men denne saken skal handle om noe litt annet. I panelet under debatten satt nemlig VG, Dagbladet, NRK Lydverket, Aftenposten og Dagens Næringsliv. Hvorfor, i 2010, var det ikke en norsk musikkblogger å se? Satt på spissen: Hvorfor er norske musikkblogger så dårlige?

- Vi ønsket å ha med de store avisene i debatten og slet allerede med åpenbar plassmangel der oppe på det vesle podiet. Vi diskuterte litt, og fant fram til at vi i alle fall fikk representert en nettside med bloggkarakter og gjennomslagskraft ved at Lydverkets Kristin Winsents deltok i panelet, sier ENO-redaktør Eirik Kydland.


Tenker på mye fjas
Til stede på debatten var også redaktør for Øyafestivalens publikasjon Fan Fanzine, Birgitte Mandelid.

- Hvorfor var det ingen bloggere i panelet under musikkjournalistikkdebatten på Øya? Burde det vært det?

- Jeg tenker ja, at det burde det vært. Men samtidig kommer jeg ikke på noen som kunne deltatt. Når jeg tenker på norske bloggere, tenker jeg på mye fjas. Jeg klarer ikke se at noen av de norske bloggerne jeg har lest skal kunne yte en slik problemstilling rettferdighet., sier Mandelid.

- Hva har de store utenlandske bloggene som de norske ikke har?

- Mange av de bloggene jeg leser, skrives av folk som har et journalistisk virke på si og som bruker bloggen til å få ut noe av det de ikke får på trykk eller har plass til andre steder. Dette er opplyste folk som går forbi den rene presentasjonen av typen ”her er den nye musikkvideoen til den og den”. Den presentasjonen kan jo alle gjøre.

- Handler det også om å ha tilgang til artistene?

- Nei, tvert om. De bloggene som gir meg mest, er de som ikke har artistintervjuer, men i stedet skriver om musikken fra et personlig perspektiv. Det kan være å analysere en enkelt låt eller en artists samlede verk, poenget er at man lærer noe nytt av å lese det.

- Trenger vi en god norsk musikkblogg?

- Det er vanskelig å si. Tilgjengeligheten på internasjonale musikkblogger er så stor. Man trenger det kanskje for å ivareta det lokale, sier Mandelid.


Blogger med hjertet
Erik Ellectrick er redaktør for den Oslobaserte Furore i Harare.

- Hvorfor var det ingen bloggere i panelet under debatten på Øya, tror du?

- Først og fremst fordi vi ikke ble spurt. Det er synd, det er mange som skriver godt og interessant, synes jeg. Noen synes kanskje at blogger blir litt fjasete. Noe er riktignok fjas, men mye er også bra, sier Ellectrick.

- Hva har bloggerne som avisene i dag ikke har?

- Det er god plass til begge, men bloggerne skriver kanskje bedre for en yngre generasjon. I dag er det så lett å høre ny musikk og selv bestemme seg for hva man synes om den. Det er nesten så man ikke trenger tradisjonelle anmeldelser lenger.

- Men Furore er jo full av nettopp det, veldig tradisjonelle anmeldelser?

- Ja, jeg liker godt å lese anmeldelser selv. Det vi skriver er mer omtaler, vi bruker ikke terningkast eller noe slikt.

- Bør en norsk musikkblogg skrive om norsk musikk?

- Det er en fordel at det er en del norsk musikk der, men det trenger ikke være det. En bør uansett tenke kvalitet foran kvantitet.


Promoterer norsk musikk
En som definitvt skriver om norsk musikk, er Stein Roar Eriksen. Han har lenge blogget om norsk musikk, men i forrige uke tok han det et steg lenger - han flyttet fra norskmusikk.org til norsong.com, og begynte å skrive på engelsk.


Stein Roar Eriksen (fra Youtube)

- Det begynte med at jeg kom over en del norske artister på MySpace, artister jeg aldri hadde hørt om før, men som jeg syntes var virkelig bra. Jeg tenkte at hvis ikke dagspressen ville skrive om dem, så fikk det bli min oppgave, da. Etterhvert har jeg oppdaget mange artister å skrive om. I forrige uke begynte jeg å skrive på engelsk. I den første tiden kommer jeg til å skrive mest om kjente navn - jeg sitter akkurat nå og lager et videoinnslag om Bertine Zetlitz - for å lettere bli oppdaget på søkemotorene. Så skal jeg skrive mer om de mindre og ukjente artistene etterhvert.

- Hvorfor byttet du til engelsk?

- Jeg så en mulighet etter å også ha drevet med litt videoblogging på YouTube, og fått noen kontakter der. Jeg har også registrert at det er veldig få som skriver til utlandet om norsk musikk. Og så er det mer spennende for min egen del også. Nordmenn er nå litt traurige - de leser gjerne bloggen, men kommenterer aldri, sier Eriksen, som selv trekker fram Rockblogg som en han liker å følge med på.

- Vil du si det er musikkjournalistikk du driver med?

- Nei, jeg vil ikke kalle det det. Jeg er en promotør, og skriver ikke så mye rundt musikken. Jeg prøvde meg som kritiker en stund, men, nei, huff. Det var ikke noe for meg. Jeg skriver om det jeg liker, så får det jeg ikke liker heller få ligge i fred. Men jeg sitter ikke her og lager et slags oppslagsverk, heller. Jeg legger jo litt av min egen entusiasme i det jeg velger å skrive om. Samtidig skal bloggen min være litt lett. Det skal ikke være meg det handler om, det skal være musikken. Jeg tror folk blir lei av å lese dype avhandlinger.

- Hvordan har det seg at du sitter hjemme og blogger om Zetlitz når jeg ringer deg ved rett etter lunsj på en torsdag? Får du støtte av noen til å skrive?

- Vel, akkurat nå er jeg sykemeldt. Men om et par ukers tid blir det til at jeg må blogge fra klokka sju om kvelden og til jeg legger meg. Da er jeg tilbake på jobb og får ikke tid til å skrive før ungene er i seng. Men har man en hobby som dette, må man finne seg i å bruke tid på det. På tre år med den norske bloggen tjente jeg cirka 700 kroner. Bare det å holde serverplass koster meg cirka 1500 kroner i året. Så dette er ikke noe man gjør for å bli rik, nei.


Krever mye arbeid
Hva er så en god musikkblogg? Redaktørene for ENO og Furore i Harare er begge enige om at engasjement er et viktig element.

- Engasjement kan være vel så viktig som om noe er velskrevet, mener jeg. Det er en stor forskjell mellom bloggerne og de etablerte mediene. Vi tjener ikke et øre på det vi driver med, men det er gjort med hjertet, sier Ellectrick i Furore.

- En god musikkblogg er en blogg som skriver engasjert og engasjerende om musikk, og som i tillegg er integrert i hele den store elektroniske offentligheten. Men bloggen er jo et personlig prosjekt, så å skulle stille generelle krav til den, blir kanskje noe selvmotsigende, påpeker Kydland i ENO.

- Trenger vi en god norsk musikkblogg?

- En blogg oppstår – forhåpentligvis – som et resultat av at noen har et genuint ønske om å fortelle noe, skrive noe, vise fram noe, formidle noe. Fordi vi alltids har behov flere gode og spennende penner som skriver om musikk, kan man vel også si at vi trenger gode norske musikkblogger. I lille Norge blir imidlertid gode skribenter – i alle fall i stor grad – ganske kjapt fanget opp av etablerte mediehus via sommerjobber og korte vikariater. Dermed får man kanskje ikke tid til å dyrke fram en undergrunnscene for musikkskribenter, som ikke bare representerer en sideoffentlighet, men som også er bra over lang tid, sier Kydland.

- Så, spissformulert: Hvorfor er de vi har så dårlige?

- Å lage en velfungerende og hyppig oppdatert blogg krever mye arbeid. Det holder ikke bare å slenge opp noen skurrete Youtube-klipp fra en konsert. Dessuten er det en forutsetning at en god blogger skriver godt eller særpreget. Det er jo også noe av styrken til bloggen, at tekstene har en friere og mer umiddelbar kvalitet enn de man gjerne leser ellers. De er ikke redigert og formatert av desker eller vaktsjefer, men har en slags naturlighet over seg som selvfølgelig kan slå begge veier. Selv bruker jeg veldig liten tid på dårlige blogger, både norske og utenlandske, men er usikker på om jeg er enig i at de er «så dårlige», sier Kydland.

Kydland liker godt bloggen til Nam Phoung Nguyen i Fjorden Baby!, Stein, saks og sølvpapir, og "den streitere, men likevel velskrevne" nomusicmedia.com, som har som mål å nå også et internasjonalt publikum. Og Jaywalkers er gode på hip hop.

- Det finnes imidlertid så mye stoff om musikk, at jeg tror bloggene må tenke nytt også i forhold til tekstene de skriver. De holder ikke at nettformatet i seg selv er nytt og spennende. Kanskje bør de i større grad tenke over at det går an å bedrive kritikk selv om man ikke skriver standard plateanmeldelser?

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

15 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
FREKT SPØRSMÅL?
Skrevet 20.08.2010 21:29 av Øyvind Berekvam

Må nesten spe på med et relatert spørsmål: Hvorfor er norsk musikkjournalistikk så sutrete og svak? Har forsøkt å svare her: http://berekvam.com/blog/?p=3084

Gode norske musikkblogger finnes det flere av. Artikkelforfatteren kunne nok med fordel har brukt mer tid på research :)

Noen anbefalte i farten:

http://undrelyd.wordpress.com/
http://aslaugok.wordpress.com/
http://www.jorum.no/om/
http://eardrumsmusic.com/
http://www.musikknyheter.no/
http://stavanger-bibliotek.no/blogg/musikkogfilm/?p=588
http://mekkagubberock.blogspot.com/

Et annet spørsmål i forbindelse med den omtalte debatten på Øya kunne vært: Hvorfor var det bare Oslo-journalister med? :)

Svar på kommentar

 
 
DEN SOM LETER DEN FINNER
Skrevet 20.08.2010 21:59 av Olav Nilsen

Ikke vet jeg om det finnes tusenvis av dårlige norske musikkblogger. Jeg leser de ikke.
Her er et eksempel på en utrolig bra norsk musikkblogg:

http://berekvam.com/blog/

Svar på kommentar

 
 
ER MUSIKKJOURNALISTER REDDE FOR SIN EGEN POSISJON?
Skrevet 20.08.2010 22:50 av Elin M Dahl

Den som leter, han finner - gode blogger/dårlige blogger. Det samme gjelder musikksjournalister i norsk presse. Det finnes gode og det finnes dårlige.

Berekvam har et godt poeng når han stiller spørsmålet; Hvorfor er norske musikkjournalister så sutrete? Man kan jo lure på om de kan være redde for sin egen posisjon av bloggere som skriver om musikk? ;)

Berekvam har nevnt flere gode musikkblogger, og her er flere:
http://indierekte.blogspot.com/
http://www.musikkbloggen.no/
http://oyvindholen.wordpress.com/
http://berekvam.com/blog/
http://okologiskrock.blogspot.com/
http://elsesolheim.com/

Enjoy!

Svar på kommentar

 
 
TAKK FOR TIPS :)
Skrevet 21.08.2010 01:03 av Øyvind Berekvam

Takk, Elin:) Flere blogger jeg ikke hadde fått med meg der. Takker!

Litt synd at vi må gjøre researchen for journalisten her, men forhåpentligvis oppdager leserne flere nye skribenter:)

Svar på kommentar

 
 
KEEP ON ROCKIN IN THE FREE WORLD
Skrevet 21.08.2010 11:28 av Tore Stemland

"Alt går til helvete og jeg vil ha mat" sang pønkeren Skjit-Lars i sin tid. Denne debatten kan nok oppsummeres slik. Alle bloggerne er elendige og musikkjournalistene skal bare gjøre jobben sin så de har salt til maten.

En slik framstilling er fordummende og forhåpentligvis helt på jordet. Selvsagt stemmer utsagnet for mange men ikke for alle, og der er poenget mitt. Å skjære alle over en kam er det samme som å skyte seg i foten. På samme tid er det som er søppel for noen, gull for andre så på hvilket kriterium er man kommet fram til at blogger ikke er verdige en plass i panelet? Jo de var fordi de kom ikke på noen som var verdige.

Har noen lest litt historie? Tenk segregering. Dette er nettopp det. Vi er de gode og sitter med kontrollen og de vil vi ikke ha med i vår lek. Kanskje de føler seg truet? Hva vet vel jeg, og da er det selvsagt best å si at konkurrentene er dårlige. For til syvende og sist er det for mange som kan miste jobben sin i norske redaksjoner hvis bloggene blir det ledende medium for ord om musikk. En lignende parralell er frykten for arbeidsplassene i plateselskapene versus MySpace, Spotify, Pirate Bay etc. Man trenger ikke være hjernekirurg for å forstå at de frykter for sine arbeidsplasser og ærlig talt det forstår jeg godt at de gjør.

Svar på kommentar

 
 
ENGASJEMENT?
Skrevet 21.08.2010 13:55 av Ann Helen Brendehaug

Kydland gjentar flere ganger at en god musikkblogg må ha engasjement og særpreg. Samtidig ligger det underforstått i artikkelen at de fleste musikkblogger skrives av amatørskribenter, på hobbybasis.

Hvor er da takhøyden for at disse amatørskribentene skal få muligheten til å utvikle og utforske sitt eget særpreg? Gode skribenter skriver som regel mye. Å forvente at en egenartet stemme skal være til stede fra første setning, mener jeg er nedlatende holdning mot mennesker som har et sterkt formidlingsbehov. Å avskrive mangfoldet av musikkblogger som fjas, vil også innebære at grobunnen for de gode musikkbloggene legges brakk.

Musikkjournalistikk er i stor grad bygd opp rundt fastlagte formler. Heter det ikke at man må beherske formelen før man kan bryte ut av den? Med fare for å generalisere selv, finner jeg det vanskelig å la seg inspirere av norsk musikkpresse fordi språk og innhold ofte er ensartet og forutsigbart. Kanskje er det på tide å ta et oppgjør med formelen og finne fram til eget engasjement igjen, i stedet for å underminere dette som en egenskap først og fremst tilegnet bloggerne?

Svar på kommentar

 
 
FJAS 1
Skrevet 21.08.2010 15:22 av Nils Jostein

Her var det så mye rart å lese at jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Hvis disse som uttaler seg i artikkelen er representativ for norsk musikkpresse er jeg skremt.
For det første stiller forfatteren spørsmålet: hvorfor er norske musikkblogger så dårlige. Javel! Sier hvem? Det er flust av bra musikkbloggere i Norge. Mange er ramset opp her i kommentarfeltet. Selv vil jeg framheve Øyvind Berekvam sin blogg. En tidligere musikkjournalist som attpåtil kommer fra periferien. Anbefales for sin utrolige kunnskap om musikk og genuine interesse om ny musikk. Nå er Berekvam ikke så voldsomt stor av vekst tror jeg, så det hadde sikkert vært mulig å skvise han inn i panelet.
Kydland sier de fikk plass til Winsents fra Lydverket i panelet pga Lydverket har en nettside med bloggkarakter. Ikke et vondt ord om Kristin, men er det mulig?
Så, for å representere musikknorge har de invitert alle de store avisene. Når var VG og Dagbladet osv meningsbærere ang musikk? Ikke på denne siden av 00-tallet. Det eneste de serverer er kjendisstoff. Og jeg vil påstå at kjendisstoff ikke er musikkjournalistikk. Og en annen ting. Hvem kjøper aviser lenger? Skal man lese om musikk gjøres jo nettopp dette på blogger på nett. Ikke på vg.no som skriver 4 setninger om nye skiver og 3 setninger om konserter.

Svar på kommentar

 
 
FJAS 2
Skrevet 21.08.2010 15:27 av Nils Jostein

Så til redaktøren av Øyafestivalens Fanzine, Birgitte Mandelid. Jeg kommer ikke på noen bloggere fra Norge som kunne deltatt, sier hun. Alle norske blogger er jo bare fjas. Så kommer gullkornet: Jeg klarer ikke å se at en eneste norsk blogger skal kunne yte panelet's problemstilling rettferdighet. Jeg har en kommentar til Mandelid. Vet du hva du snakker om? For når det gjelder hva som rører seg innen musikkjournalistikk har du åpenbart falt av lasset for lengst. Til forskjell fra sensasjonshysteriet i Akersgata, ja så finnes det mange bloggere som faktisk tar musikk på alvor.

Så stilles spørsmålet til Mandelid. Trenger vi en god norsk musikkblogg? Det er ikke så viktig synes hun fordi det finnes så mange gode utenlandske! Igjen, Mandelid. Er du interessert i musikk i det hele tatt? Selvfølgelig er det svært viktig med mange gode norske bloggere. Alle som setter av sin dyrebare tid til å spre det glade musikkbudskap bør hilses velkommen.
På Twitter, Facebook og overnevnte blogger får man spennende musikktips hver eneste dag. Selv har jeg oppdaget mange bra album og artister som jeg med kun aviser aldri hadde fått vite om.
For oss som er genuint interessert i musikk og bruker tid på dette, ja så er ihvertfall jeg takknemlig for at andre også gjør det samme.
Så herved rettes en stor takk til alle gode norske musikkbloggere som sprer det glade budskap ut til oss musikkelskere.

Svar på kommentar

 
 
JEG HAR SVART BALLADE.NO PÅ BLOGGEN
Skrevet 21.08.2010 19:24 av Elin M Dahl

Svaret kan leses her:

http://www.rockblogg.no/2010/08/javel-sa-norske-musikkblogger-er-darlige-og-fulle-av-fjas/

:-)

Svar på kommentar

 
 
MUSIKKEN ER VIKTIGST
Skrevet 23.08.2010 09:32 av Guttorm Andreasen

Lesere av bloggen min har gjort meg oppmerksom på denne debatten. Tusen takk til all generell støtte til bloggere her inne fra før, tusen takk til alle hyggelige meldinger direkte. Mange har spurt hva jeg mener. Jeg tror ikke jeg har så lyst til å gå inn i en generell og som forventet vanlig metaforkastende debatt om nivået på norsk musikkjournalistikk og eventuelt forskjellen på dagspresse og blogger. Som blogger: Jeg gjør dette på fritiden, selv om jeg som frilanser aldri ser grensen mellom fritid og jobb. Jeg hører på musikk 18 timer i døgnet. Jeg komponerer, spiller, produserer og får folk til å danse. Jeg leser og leser, blogger og musikkblader. Jeg henger mye i platebutikk. Jeg er en glad fyr, som først og fremst er opptatt av det som er så tydelig i bloggosfæren, at vi ELSKER musikk! Og vi kan bruke energien på å være positive og entusiastiske. Det tror jeg er den viktigste forskjellen mellom "presse" og "blogg". Av en eller annen grunn er det i dagspressen slik at anmeldelsen og kjendisintervjuet er det dominerende formparadigmet. Begge deler handler jo egentlig ganske lite om musikk. Men vi bloggere slipper jo det! Kom igjen bloggfolkens, vær glade for at vi slipper å skrive en PK og passe råtten slakt av den siste kjendisplaten. Eller intervjue vedkommende. Vi kan skrive alle de andre sakene, vi. Legge ut de rare videoene, intervjue de obskure, anbefale de rareste genreting som ikke en dagsavis ville tatt i med en brennende trommestikke. Lage rare lister og skrive lange og passe innadvendte essays. Vi elsker det. Leserne våre elsker det. Jeg tror, som med musikk, at enten de nå er bittesmå eller kjempestore så vil gode blogger overleve og stå fram uansett. Dessuten er det god plass hos oss. Det siste debattinnlegget hos meg, klarer, på forbilledlig vis, i tillegg til å være veldig uenig med meg og å gi meg ordentlig med minuspoeng, å poengtere en slags linje mellom samtidsmusikk, sykelønnsordninger og onani. Da er jeg glad for at jeg blogger. Kjør på!

Svar på kommentar

 
 
NEIDA, IKKE BARE FJAS!
Skrevet 23.08.2010 13:59 av Birgitte Mandelid

Hei Nils Jostein,

Jeg skal svare deg, jeg. Føler ikke at jeg er feilsitert i artikkelen, men jeg begynte med et forbehold om at jeg på ingen måte har full oversikt over norske musikkblogger. Det kom ikke med.

Da jeg sa at jeg ikke kom på en blogger som kunne vært med i debatten, mente jeg ikke at jeg ikke vet om én eneste norsk blogger som skriver bra om musikk. Sannheten er motsatt, jeg vet om mange. Det jeg forsøkte å si, som jeg åpenbart ikke har klart å formulere godt, er at jeg på stående fot ikke kunne navngi en blogger som er like profilert som de øvrige i panelet. Altså en som er synlig i offentligheten og ansett som meningsprodusent av musikkinteresserte folk flest.

Burde selvsagt nevnt Berekvam eller Guttorm Andreassen - begge glimrende bloggere - eller et navn fra førstnevntes liste, som definitivt skal sjekkes ut.

Selvsagt synes jeg at det er viktig med gode musikkblogger, også norske. Sitatet var en del av et lengre svar der jeg først og fremst prøvde å finne en forklaring på hvorfor de norske musikkbloggerne ikke har blitt husholdningsnavn i samme grad som mange utenlandske. Jeg ønsker, akkurat som deg, folk som skriver opplyst og engasjert om musikk, velkommen!

Svar på kommentar

 
 
TIPS
Skrevet 24.08.2010 19:30 av Stein Roar Eriksen

Jeg kunne godt tenkt meg tips om hvem disse utenlandske bloggene som er så bra er? Litt nyttig for oss bloggere å se hvem vi sammenlignes med også.

Svar på kommentar

 
 
EVERETT TRUE
Skrevet 25.08.2010 10:31 av Øyvind Berekvam

Av utenlandske musikkbloggere er Everett True min absolutte favoritt:) Sjekk her: http://everetttrue.wordpress.com/

Svar på kommentar

 
 
BLOGGER
Skrevet 25.08.2010 10:36 av Birgitte Mandelid

Everett True er fin.

Selv er jeg veldig glad i:
Wayne & Wax: http://wayneandwax.com/ (til tross for mye familiebilder i det siste)
Carl Wilson: http://www.zoilus.com/ (og her: http://backtotheworld.net/)
Oliver Wang/Soul Sides: http://soul-sides.com/
DJ Matthew Africa: http://blog.matthewafrica.com/
Alex Ross: http://www.therestisnoise.com/ (som har tatt en pause)
Moistworks: http://www.moistworks.com/ (også på pause)
The Hard Data: http://latinbutcool.blogspot.com/ (for ny latino)
DJ Anonymous: http://www.djanonymous.fi/

Svar på kommentar

 
 
FOR IKKE Å GLEMME EN KVINNE...
Skrevet 25.08.2010 11:31 av Birgitte Mandelid

Anwyn Crawford: http://populardemand.wordpress.com/2010/08/ (forsida er av en eller annen merkelig grunn "dau", man må gå inn på postene under "recently" eller via arkivet.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden

Nordic Voices (Foto: Guri Dahl)

Deler ut egen støtte som støtte

Vokalensemblet Nordic Voices gir bort en del av sin egen statsstøtte som arbeidsstipend til en fersk, norsk komponist.Les mer om dette

Fra DNOs oppsetning av 'L'Étoile' (Foto: Magnus Skrede)

"Nybegynneropera"

- Den voldsomme oppmerkomheten rundt egenproduksjoner er medieskapt, sier DNO-sjef Mary Miller.Les mer om dette

Nord-Norsk Opera- og Symfoniorkester  (Foto: Noso.no)

- Forunderlig holdning

Nordland Musikkfestuke er kritiske til knutepunktet FiNN.Les mer om dette

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Tel: 2327 6300 · Fax: 2327 6301 · ballade@mic.no
Redaktør Espen A. Eik · espen@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten